Rebil Mobility AS
Aktsomhetsvurderinger for bærekraftig forretningspraksis

Redegjørelse for rapporteringsåret 2023

1. Bakgrunn

Rebil Mobility AS følger åpenhetsloven, som pålegger større virksomheter å gjennomføre aktsomhetsvurderinger for å unngå negative konsekvenser for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i egen virksomhet og i virksomhetens leverandørkjede.

Formålet med denne redegjørelsen er å kommunisere vårt arbeid med aktsomhetsvurderinger. Med aktsomhetsvurdering menes prosessen hvor vi kartlegger, forebygger, begrenser, reparerer og gjør rede for hvordan vi håndterer eksisterende og mulige negative konsekvenser av vår virksomhet.

2. Om Rebil Mobility AS

2.1 Generelt

Rebil Mobility AS (videre “Rebil”) er et norsk aksjeselskap som ble stiftet i 2020. Selskapet tilbyr enkelt, raskt og trygt kjøp og salg av biler på en enkel, rask og trygg måte. Selskapets mål er å revolusjonere det norske bruktbilmarkedet, og langsiktig gå inn i nye markeder i Skandinavia og Europa.

Selskapets bransje er detaljhandel med biler og lette motorvogner, der kjernedriften inkluderer

  • Innkjøp av bruktbiler fra privatpersoner og forhandlere
  • Varelagerstyring og prising internt
  • Salg, herunder digital distribusjon av bilene til privatpersoner og forhandlere

Selskapet har ytterligere følgende støttefunksjoner som er nødvendig for å kunne understøtte kjernedriften:

  • Mekanisk: herunder tilstandssjekk og reparasjon av biler
  • Transport: herunder henting og levering av kjøpte/solgte biler
2.2 Virksomhetens organisering

Rebil er en del av Askeladden & Co AS (“A&CO”)-systemet. Se nærmere om A&CO i punkt 3.

Daglig leder i Rebil er Kristian Melchior og styreleder er Karl-Axel Bauer. Rebil hadde per utgangen av 2023 totalt 35 ansatte fordelt på funksjonene innkjøp, salg, verksted og administrasjon

3. Nærmere om A&CO

A&CO er et norsk “venture studio” som ble stiftet i 2016. Sammen med medgründere utvikler, finansierer og skalerer A&CO konsepter. A&CO investerer i  og bruker mest tid i startfasen av selskapet, men bidrar videre med aktivt eierskap gjennom styrearbeid frem til man mener det finnes bedre eiere (for eksempel ved at A&Co selger seg ut i en «exit»). A&CO sitt fokus er å gå inn i bransjer hvor det er mulig å forenkle livene til kunder og ansatte gjennom bruk av teknologi.

A&CO har kontorer i Oslo og Bergen og har eierinteresser i ca. 20 selskapsgrupperinger. Selskapene opererer innenfor ulike industrier, fra salg av bruktbiler, veterinærtjenester til begravelsesbyråer.

Utover styrearbeidet, har A&CO et datterselskap, Askeladden & Co Operations AS (“A&CO Operations”), som gir operasjonell støtte til alle selskapene - spesielt i  tidlig-fase. A&CO Operations består hovedsakelig av forretningsutviklere, analytikere, markedsførere, utviklere innenfor teknologi, finansielle konsulenter, regnskapsførere, HR mm.

4. Forankring av ansvarlighet i Rebil sine retningslinjer og rutiner

Daglig leder har øverste ansvaret for at selskapets plikter i henhold til

Daglig leder og avdelingsledere i selskapet er ansvarlig for praktisk gjennomføring og koordinering, inkludert identifisering av risiko / avvik, tiltak og oppfølging.

Ansvar, mandat og retningslinjer er forankret hos styret i selskapet.

5. Aktsomhetsvurderinger

5.1 Generelt

Selskapet sin virksomhet drives i Norge og alle ansatte er ansatt i et norsk selskap og arbeider fysisk i Norge. All virksomhetsutøvelse skjer derfor som utgangspunkt i Norge. Norge er et land som normalt sett anses å ha lav risiko for brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

Våre mest vesentlige leverandører opererer ikke i risikoutsatte områder. Mesteparten av leverandørene er enten norske eller europeiske. Det vi kjøper fra disse leverandørene er standardiserte produkter som tilbys på det åpne markedet, slik som elektronisk og mekanisk utstyr, standardisert programvare mv.

Rebil kjøper brukte biler fra privatpersoner, kontrollerer og reparerer dem, og selger deretter bilene til andre forhandlere eller privatpersoner. Våre leverandører er på den måten: Privatpersoner vi kjøper biler av, leverandører av verksteddeler- og utstyr, leverandører av diverse administrative tjenester som renhold, kantinedrift etc. Selskapets største kostnadspost er innkjøpsprisen av bilen, og som er kostnader som betales til privatpersoner.

5.2 Faktiske negative konsekvenser som er blitt avdekket

Bilbransjen er generelt sett ikke ansett som spesielt risikoutsatt. Men spesifikt innen bilpleie, har det vært avdekket useriøse aktører, og mindre verksteder kan ha risiko for lignende irregulære arbeidsforhold. Eksempler på irregulære arbeidsforhold kan være for lav lønn, urettmessig tilbakehold av lønn og andre tvangslignende situasjoner. Videre er det rundt leverandørkjeden til selskapet viktig å gjøre vurderinger i forhold til risiko for brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Når disse vurderingene gjøres, støtter vi oss på at åpenhetsloven er basert på prinsipper om risiko og forholdsmessighet.

I forbindelse med arbeidet med åpenhetsloven, og at dette er første regnskapsåret Rebil gjennomfører aktsomhetsvurdering etter åpenhetsloven, har vi valgt å fokusere på våre viktigste leverandører for å identifisere risiko og potensielle avvik. Våre hovedleverandører opererer ikke i risikoutsatte områder, og leverer tjenester og varer som er allment tilgjengelige på markedet, slik som verkstedutstyr og verksted deler, elektronisk utstyr, standardisert programvare mv., hvor Rebil anses som en mindre innkjøper av deres produkter.    

Selskapet benytter seg av en leverandør på bilpleie i forbindelse med klargjøring av biler for salg. I Norge er det avdekket useriøse aktører innen bilpleie, hvor det er funnet tilfeller med svært lave lønninger, urettmessig tilbakehold av lønn og andre tvangsliknende situasjoner. Vi har et mål om å sikre gode arbeidsforhold i våre verdikjeder, og etablere krav og rutiner for våre underleverandører samt systematisk oppfølging av disse. I 2023 har vi gjennomført en risikokartlegging, og undersøkelse av ulike risikofaktorer som useriøse aktører i bransjen har vært assosiert med. Det er ikke avdekket betydelig risiko for brudd.

Selskapet benytter seg av en renholdsleverandør til renhold av våre kontorer. Renholdsbransjen er en bransje som har vært utsatt for flere brudd på etiske retningslinjer. Vi har gjort undersøkelser av vår leverandør, og fått bekreftet at denne leverandøren er registrert i renholdsregisteret. Vi abonnerer også på oppdateringer fra Renholdsregisteret på denne leverandøren.

Selskapet benytter seg av matleverandør for levering av lunsj. Bransjen for kantineleveranser er også en bransje som har vært utsatt for flere brudd på etiske retningslinjer. Vi har gjort undersøkelser av vår leverandør og vurderer denne leverandøren som en seriøs aktør. Både leverandør for renhold og kantine har virksomhetsutøvelse kun i Norge.

Selv om vi opererer i relativt trygge og ansvarlige miljøer, forplikter Rebil seg likevel til å opprettholde et kontinuerlig fokus på etiske retningslinjer. Vi er åpne for å gjennomføre vurderinger og endringer etter behov for å sikre at vi opprettholder våre høye standarder og verdier.

5.3 Vesentlig risiko for negative konsekvenser som er blitt avdekket

Rebil vurderer risiko for negative konsekvenser som lavt, basert på ovennevnte forhold i punkt 5.2. Selskapet følger bransjestandard, og har åpen dialog med kunder og leverandører. Ingen vesentlige risikoer er avdekket i kartleggingen som er gjort i 2024.

6. Tiltak

6.1 Generelt

Vårt mål er å ha et kontinuerlig samarbeid med våre leverandører for å redusere risikoen for brudd på grunnleggende menneskerettigheter og for å sikre anstendige arbeidsvilkår. Vår påvirkning på våre leverandører varierer imidlertid avhengig av hvor stor kunde vi er for våre leverandører. Variasjonen i hvor stor påvirkningskraft vi har overfor leverandører, herunder hvor stor kunde vi er av våre leverandører, påvirker hvilke tiltak vi anser som mest relevante.

Behovet for tiltak skal vurderes kvartalsvis, og herunder vurdere behovet for å justere interne retningslinjer og krav til underleverandører for å unngå negative konsekvenser.

6.2 Tiltak for å stanse negative konsekvenser

Rebil forplikter seg til å etterfølge særlige krav eller bekreftelser, føre god, åpen dialog med underleverandører, og å ha dialog med ansatte og andre interesser om funn og vurderinger gjort etter åpenhetsloven. Brudd på retningslinjer internt eller fra leverandør vil få konsekvenser i form av terminering av avtaler, og/eller anmeldelse til myndigheter.

6.3 Tiltak for å begrense vesentlig risiko for negative konsekvenser

For å begrense vesentlig risiko for negative konsekvenser arbeider selskapet med å øke bevisstheten i selskapet om retningslinjer og aktsomhetsvurdering ved inngåelse av nye kontrakter og samarbeidspartnere. Alle avdelingsledere og beslutningstakere skal gjennomgå opplæring i våre kriterier for å vurdere leverandører, og retningslinjene for hvordan vi skal operere internt.

Det ble i 2023 opprettet og tilgjengeliggjort en intern varslingskanal. Denne er til for å fremme åpenhet og ansvarlighet i virksomheten. Den gir ansatte muligheten til å rapportere om uregelmessigheter eller brudd på retningslinjer og kan hjelpe å ta tak i eventuelle problemer tidlig for å minimere konsekvensene.

Vi forventer at alle våre leverandører opprettholder de samme høye standardene for etikk og ansvarlighet som vi praktiserer internt i vår virksomhet. Ved å jobbe tett sammen med leverandørene våre og gjennomføre nødvendige vurderinger, sikrer vi at våre samarbeidspartnere opererer i tråd med våre verdier og bidrar til en bærekraftig og etisk forretningspraksis.

7. Mer informasjon

Ved behov for mer informasjon, kan spørsmål sendes til oss på e-post til: kontakt@rebil.no

Vi vil besvare henvendelsen innen tre uker.